Der var engang…

Der var engang for længe siden, langt ude på landet… Sådan begynder et kendt og elsket eventyr, men her kan I læse Keld Larsens lille eventyr-fortælling om Tolstrup-Stenum Friskole.

“Med Jens i skole”
Det var en tidlig morgen i starten af august. Solen skinnede ind ad vinduet i huset, hvor Jens boede sammen med sin familie. De sad og spiste morgenmad, da moren pludselig råbte: ”Se nu den bette skiderik til edderkop – nu har den igen lavet spind i vinduet bag gardinet! Jeg fjernede ellers spindet i går.” ”Ja, ja,” tænkte edderkoppen, ”men jeg har i dag nu andre planer end at lave spind. Jeg vil med jer i skole! Men hvordan…?”

Den havde hørt, at det var første skoledag på Friskolen, og at både Jens og hans forældre skulle med. Den havde også hørt at friskolen, som lå langt ude på landet, havde rigtigt mange børn, ja, endda mange flere end der faktisk boede i området.
”Jeg vil med,” tænkte edderkoppen, ”og jeg har en plan! Når Jens er færdig med at spise sin morgenmad, vil jeg kravle hen til døråbningen og så springer jeg ned på Jens’ hår. Der kan jeg gemme mig hele dagen.”

På den måde kom edderkoppen med til første skoledag på Friskolen. Nu måtte den holde godt fast i Jens’ hår, for den kunne jo ikke selv finde hjem. Først samledes alle forældre og børn i forhallen til morgensang – der var godt nok mange mennesker. Derefter gik alle eleverne ud i deres klasser sammen med klasselæreren, og edderkoppen fik set alle Jens’ klassekammerater.

Sidst på dagen mødtes forældre og elever i gymnastiksalen, hvor skolelederen takkede for den store interesse, de i dag havde vist skolen, og fortsatte med at fortælle om, hvor vigtigt det var med forældrenes opbakning. Lederen kunne også berette, at det var 27 år siden, Friskolen startede, efter at byrådet truede med lukning af den eksisterende centralskole. En flok positive mennesker i området ville det anderledes! Det lokomotiv, som blev sat på skinner den gang for 27 år siden, kører stadigvæk frem i fuld fart. Nu var edderkoppen blevet træt af al den skolesnak og ønskede at komme hjem til sit spind bag gardinet i køkkenvinduet.

Da den er kommet hjem, sidder den og tænker på alt det, den har oplevet denne dag: ”De børn, der går på Tolstrup-Stenum Friskole, er meget heldige, for sikke en dejlig skole at være barn på!”

En lidt mere moderne fortælling om Tolstrup-Stenum Friskole kan du se her under – poetry slam lavet og fremført i anledningen af skolens 25-års jubilæum i 2013.
T-Stenum af og med Mads Bjergen