Evaluering

Evaluering er et vigtig redskab i elevernes læringsproces, og derfor bruger vi forskellige former for evaluering, alle tilpasset elevens alder og faglighed. Læs om de forskellige evalueringsmetoder herunder.

Standpunktskarakterer

7.-9. klasse får standpunktskarakterer to gange årligt i alle fag.
Følg linket her for at komme til siden med forældre-godkendelse af karakterbladene: Login til karakterblade

Danskfaglige test

I slutningen af 2. klasse screenes klassen med en staveprøve fra Dansk Ordblindeinstitut for at undersøge, om der er elever, der kræver ekstra faglig opmærksomhed.
I marts måned tages en diagnostisk stavetest, kaldet ST, på alle elever i 2.-8. klasse. Efterfølgende målrettes staveundervisningen for den enkelte elev, hvis der er staveregler, der ikke er indlært.
I marts måned tages ligeledes gruppeprøver i læsning i 1.-6. klasse. Formålet er at undersøge om læsekoden er knækket, senere om læsehastighed, sikkerhed og indholdsforståelse er på et tilfredsstillende niveau.

Matematikfaglige test

I 0. klasse tages den diagnosticerende matematikprøve MG.
I foråret tages en diagnosticerende prøve MAT i matematik 1. – 8. klasse.
Fra 0.-6. klasse evalueres via Evalueringshæfterne, der hører til matematiksystemet Format.
I 7.-9. evalueres primært via prøvesæt.

Test i 0. klasse

Sprogvurderingsmaterialet Hjernen og Hjertet anvendes i 0. klasse, som er den afsluttende sprogvurdering af børn fra 3-6 år.
Hjernen og Hjertet, der anvendes til sprogvurdering i Brønderslev Kommune, giver mulighed for at følge barnets sproglige udvikling.
Sprogvurderingen tages inden forældresamtalerne i efteråret.

I foråret tages Bogstavprøve 1., som er en opgave, der viser elevernes kendskab til bogstavernes former, navne og lyde.

I slutningen af 0. klasse tages en obligatorisk Ordblinde-Risiko-Test.

Projektopgaven

9. klasse udarbejder projektopgaver primo december efter bestemmelserne i bekendtgørelsen. Du kan læse mere om projektopgavens formål mv. via dette link: Projektopgaven