Værdigrundlag

Tolstrup-Stenum Friskoles undervisning følger de ministerielle vejledende læseplaner og er i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for eksisterende prøveformer.

Det er skolens mål at give eleverne de bedste forudsætninger for at udvikle de nedenstående kompetencer.

HØJT FAGLIGT NIVEAU
På Tolstrup-Stenum Friskole kan vi tilbyde et højt fagligt niveau med vægt på det enkelte barns forudsætninger i et engageret og udviklende undervisningsmiljø.

TILLIDSFULD ATMOSFÆRE
Undervisningen foregår i en tillidsfuld atmosfære med henblik på at styrke elevens selvværd og virkelyst.

TRYGT MILJØ
Vi lægger meget vægt på at skabe et socialt trygt miljø med en god omgangstone og hensynsfuld adfærd med respekt for hinandens forskelligheder.

ANSVARLIGHED
Vores skolehverdag bygger på samarbejde, fællesskab og ansvarlighed.

Vi skal være med til at danne og uddanne livsduelige og bæredygtige unge mennesker.

”Danne”

At danne handler om at fremme…

  • Fællesskabsfølelse
  • Kultur
  • Pli
  • Personlig udvikling

”Uddanne”

At uddanne handler om at fremme…

  • Skoleglæde og lysten til at lære
  • Faglige ambitioner
  • Nysgerrighed
  • Samarbejde

”Livsduelig”

At være livsduelig handler om at være…

  • Livsmodig
  • Selvstændig
  • Løsningsorienteret
  • I balance

”Bæredygtig”

At være bæredygtig handler om at være…

  • Ansvarlig
  • Fremsynet
  • Fællesskabende
  • Værdibærende

Som medlem af FN, er Danmark omfattet, af FNs Børnekonvention, hvilket vi som skole også er forpligtet på at leve op til.

Blandt andet har vi arbejdet med vores procedure vedr. udskrivning af elever således, at vi lever op til Børnekonventionen. I den sammenhæng bør især fremhæves:

Artikel 12

  1. Deltagerstaterne skal sikre et barn, der er i stand til at udforme sine egne synspunkter, retten til frit at udtrykke disse synspunkter i alle forhold, der vedrører barnet; barnets synspunkter skal tillægges passende vægt i overensstemmelse med dets alder og modenhed.
  2. Med henblik herpå skal barnet især gives mulighed for at udtale sig i enhver behandling ved dømmende myndighed eller forvaltningsmyndighed af sager, der vedrører barnet, enten direkte eller gennem en repræsentant eller et passende organ i overensstemmelse med de i national ret foreskrevne fremgangsmåder.