For at øge aktivitet og bevægelse i skoledagen har alle eleverne fra 4.-9. klasse aktivtimer på skemaet hver uge.

De mange forskellige aktiviteter har alle hjerte, hoved og krop i fokus, ligesom elevinddragelse og samarbejde her vægtes ekstra højt.

Elevrådet består af elever fra 4.-9. klasse med Christian Dybro Frandsen og Lars Bo Selmer Handberg som kontaktlærere.

Evaluering er et vigtig redskab i elevernes læringsproces, og derfor bruger vi forskellige former for evaluering, alle tilpasset elevens alder og faglighed. Læs om de forskellige evalueringsmetoder herunder.

Standpunktskarakterer

7.-9. klasse får standpunktskarakterer to gange årligt i alle fag.
Følg linket her for at komme til siden med forældre-godkendelse af karakterbladene: Login til karakterblade

Danskfaglige test

I slutningen af 2. klasse screenes klassen med en staveprøve fra Dansk Ordblindeinstitut for at undersøge, om der er elever, der kræver ekstra faglig opmærksomhed.
I marts måned tages en diagnostisk stavetest, kaldet ST, på alle elever i 2.-8. klasse. Efterfølgende målrettes staveundervisningen for den enkelte elev, hvis der er staveregler, der ikke er indlært.
I marts måned tages ligeledes gruppeprøver i læsning i 1.-6. klasse. Formålet er at undersøge om læsekoden er knækket, senere om læsehastighed, sikkerhed og indholdsforståelse er på et tilfredsstillende niveau.

Matematikfaglige test

I 0. klasse tages den diagnosticerende matematikprøve MG.
I foråret tages en diagnosticerende prøve MAT i matematik 1. – 8. klasse.
Fra 0.-6. klasse evalueres via Evalueringshæfterne, der hører til matematiksystemet Format.
I 7.-9. evalueres primært via prøvesæt.

Test i 0. klasse

Sprogvurderingsmaterialet Hjernen og Hjertet anvendes i 0. klasse, som er den afsluttende sprogvurdering af børn fra 3-6 år.
Hjernen og Hjertet, der anvendes til sprogvurdering i Brønderslev Kommune, giver mulighed for at følge barnets sproglige udvikling.
Sprogvurderingen tages inden forældresamtalerne i efteråret.

I foråret tages Bogstavprøve 1., som er en opgave, der viser elevernes kendskab til bogstavernes former, navne og lyde.

I slutningen af 0. klasse tages en obligatorisk Ordblinde-Risiko-Test.

Projektopgaven

9. klasse udarbejder projektopgaver primo december efter bestemmelserne i bekendtgørelsen. Du kan læse mere om projektopgavens formål mv. via dette link: Projektopgaven

Mødetimer og skema kan du finde her.

9. KLASSE I PRAKTIK
9. klasse er i en uges praktik hvert år i uge 47. Praktikken organiseres af skolens UU-vejleder Christian Grubert.

INDIVIDUEL PRAKTIK
For elever i skolens ældste klasser kan der arrangeres individuel praktik i samarbejde med klasselærer og Christian Grubert.

PÆDAGOGSTUDERENDE I PRAKTIK
Så godt som hvert år modtager vi en pædagogstuderende fra pædagoguddannelsen i Hjørring. Den studerende er primært tilknyttet Dorte F. Hansen og 0. klasse.
Læs praktikstedets beskrivelse her: Praktikstedets beskrivelse TSF 01.08.19

LÆRERSTUDERENDE I PRAKTIK
Som regel har vi hvert år også lærerstuderende i praktik på skolen. De lærerstuderende kan komme fra uddannelsesstederne i både Hjørring og Aalborg, og de er tilknyttet forskellige lærere og klasser.

Helle S. Nielsen er praktikvejleder for de lærerstuderende.

På Tolstrup-Stenum Friskole vægter vi særlige faglige og tværfaglige områder. Læs herunder om musikprofil, naturfagsprofil, dansk- og matematikfaglige tiltag, undervisning på tværs, storklasser samt profiler for de tre afdelinger.

Musikprofil – når musikken spiller en rolle!

Skolen har en lang og stolt tradition for, at sang og musik er en stor del af skolens liv. Musikken står stærkt som fag, ligesom sang & musik spiller en væsentlig rolle ift. at styrke fællesskabet på kryds og tværs af alle aldre. Herunder kan du læse om nogle af de mange musikalske aktiviteter, der foregår på skolen.

  • Morgensang hver dag klokken 9.45 i forhallen
  • Musik som fag fra 0.-8. klasse med aflæggelse af praktisk-musisk prøve i musik efter 8. klasse
  • MiniMus for alle elever i 0.-3. klasse – der synges, danses og “stompes” hver onsdag
  • Korkester er et tilbud til eleverne i 4.-6. klasse – der spilles og synges hver torsdag, ligesom Korkester underholder ved Kunstudstillingen i marts
  • Samarbejde med Kulturskolen med solo-undervisning i guitar, trommer, saxofon, klaver samt grundskolehold for hhv. 0.-1. klasse og 2. klasse
  • Spil Dansk fejres hvert år i primo november (uge 44) med optræden af bl.a. Korkester og Lærerband
  • Luciaoptog d. 13. december for skolens elever, børnehavebørnene og dagplejen
  • Skolefestforestillingen opføres som en musical med masser af musik, sang og dans
  • Forårskoncert afholdes i maj måned sammen med Kulturskolen
  • Skolekoncerter afholdes så vidt muligt, så alle elever oplever en koncert hvert år

Naturfagsprofil – naturfag med tryk på!

Naturfagsundervisningen har flotte vilkår på Tolstrup-Stenum Friskole både hvad angår resurser, lokaler og naturområder.
Vi har valgt at opprioritere naturfagene således

  • 5.-6. klasse deltager hvert år i Naturfagsmaraton sammen med en masse andre 5.-6. klasser fra Nordjylland
  • 7.-9. klasse har fuld skrue på naturfagstimerne med 6 ugentligelektioner i 7.-8. samt 7. lektioner i 9.
  • Science er et frivilligt tilbud til elever i 4.-6. klasse, hvor der er plads til naturfaglig fordybelse
  • Matematikundervisningen i 7.-9. klasse har fået et boost af lærertimer for at tilgodese forskellige undervisningsformer

Naturfagene holder til i inspirerende og veludstyrede lokaler, som giver rig mulighed for at arbejde undersøgende og praktisk med fagene natur & teknologi, biologi, geografi samt fysik & kemi.
Udover vore moderne lokaler er vi omgivet af en rig natur, der giver fine muligheder i undervisningen. Tidligere lærere og ildsjæle fra Stenum og omegn har lagt jord til små ”naturoaser” i området, der giver rig mulighed for at inddrage naturen og ting herfra i undervisningen. Når der skal arbejdes med planter og dyr fra skov og krat, går vi en tur i ”Kajs Skov” få meter fra skolen, og når der skal arbejdes med dyr og planter i vandhullet, går vi få hundrede meter ned til ”Doras Sø” og arbejder der i fantastiske omgivelser.

I juni 2017 blev Stenum Stien indviet som en del af Hjertestien. Stien er en smuk natursti, der bl.a. går forbi Doras Sø og Pouls Bro.
I efteråret 2019 blev Skoleskoven anlagt på “Halvors jord” sydvest for skolen, og 10.000 træer blev plantet i området.
Skoleskoven har indgange 3 forskellige steder og er inddelt i Egeskoven, Kastanjeskoven, Løvskoven og Nåleskoven, som hver især er opdelt med brede stier.
I foråret 2025 vil den nye Skovhytte, der ligger ved indgangen til Skoleskoven, blive indviet. Hytten har el, vand og toiletter mv., ligesom der i området vil der blive opført shelters og bålplads.
I juni 2025 blev Skovhytten med tilhørende shelters og bålplads anlagt.

Dansk- og matematikfaglige tiltag

DANSK- OG MATEMATIKTRÆNING
I indskolingen tilbyder vi allerede fra slutningen af 1. klasse et bogstav-læsekursus for de elever, der har brug for mere støtte til at komme i gang med læsningen.
I 2.-3. klasse kan enkelte elever blive tilbudt læseløftforløb, som er intens læsetræning, og i 4. klasse har vi et VAKS-hold, som er et læse-staveforløb, der træner elevernes ordlæse-strategier.
I de ældste klasser skræddersys forskellige træningsforløb, der som oftest tager udgangspunkt i brug af IT-hjælpemidler – se herunder.
Desuden tilbydes matematiktræning, hvis muligt.

IT-HJÆLPEMIDLER
Elever, der har læse-stave vanskeligeheder, vejledes og trænes i at bruge forskellige hjælpeprogrammer til oplæsning, ordforslag, indscanning og tale til tekst mv.
Alle vore O-elever får løbende vejledning og bliver fulgt tæt.

Undervisning på kryds og tværs

I hverdagen følger undervisningen skemaet, men på særlige dage og uger brydes skemaet op og giver plads til undervisning “på kryds og tværs”.
Her tilrettelægges undervisningen på tværs af fag eller klasser, og ofte får det kreative større plads end vanligt. Dagene rummer eks. de “timeløse fag” som færdsel, seksualundervisning samt uddannelsesvejledning, men de giver også plads til faglig fordybelse i forskellige større emner.
Dagene er et hit både hos børn og voksne, fordi der sker uventede ting, og fordi der som regel er bedre tid til de forskellige emner og opgaver.

Storklasser

Når skolen skønner, at forudsætningerne er til stede, kan der i de ældste klasser indføres storklasser, hvor elevtallet ligger højere end vanligt.
Vores erfaringer har vist, at både den faglige og den sociale dynamik styrkes i vores storklasser, bl.a. fordi der er flere muligheder for at danne velfungerende grupper og makkerpar, både i undervisningen og i sociale sammenhænge.
Når eleverne kommer i puberteten, får mange følelsen af at være anderledes, og derfor er det et godt udgangspunkt, når der er mange forskellige at spejle sig i.

Den væsentligste ændring fra almindelig klassestørrelse til storklasse er tilføring af ekstra lærerresurser i klassen.
Typisk vil der for hver elev over 25 blive tilført 2 ekstra lærertimer til klassens skema, hvor dansk og matematik prioriteres højest.

Indskolingsprofil

Vi arbejder for en skoledag, som sigter mod faglighed og fællesskab ved at

  • have fokus på, at alle børn er glade for at komme i skole
  • skabe en dagligdag, der kendetegnes ved ro, struktur og rutiner
  • skabe anerkendende rammer hvor alle børn føler sig set hver dag
  • børn og voksne samarbejder om at skabe en tryg dagligdag for alle
  • arbejde med elevinddragelse såvel fagligt som socialt
  • arbejde med sociale færdigheder og en god tone både i undervisning og frikvarterer
  • gøre børnene selvhjulpne og dermed øge deres selvstændighed
  • vægte et godt samarbejde med børnehaven og Spiloppen
  • vægte et godt samarbejde med hjemmet bl.a. med udgangspunkt i ”Den gode klasse”
  • udarbejde elevplaner på baggrund af daglig iagttagelse, elevsamtaler og tests

Mellemtrinsprofil

Vi arbejder for en skoledag, som sigter mod faglighed og fællesskab ved at

  • have fokus på sociale færdigheder, respekten for hinanden og lysten til at lære
  • arbejde i perioder på tværs af klasser
  • teste eleverne og følge op på resultatet med henblik på videre faglig, personlig og social udvikling
  • styrke den enkelte elevs faglige udvikling og forberede dem bedst muligt til overbygningen
  • tydeliggøre undervisningens faglige læringsmål
  • arbejde på, at eleverne gradvist bliver mere selvstændige og kan påtage sig mere ansvar – bl.a. overfor hjemmearbejde og brug af Teams
  • have jævnlig forældrekontakt via nyhedsbreve, forældremøder, telefonsamtaler samt mail
  • afholde klasselærermøder med klassens primære lærere
  • afholde elevsamtaler og udarbejde elevplaner

Udskolingsprofil

Vi arbejder for en skoledag, som sigter mod faglighed og fællesskab ved at

  • have fokus på, at eleverne bliver til noget men også til nogen
  • skabe rammer, som giver skoleglæde og stolthed over at være en del af TSF
  • skabe et samarbejde mellem hjemmet og skolen, som støtter eleven i at tage medansvar for egen skolegang
  • have fokus på at forberede eleverne til folkeskolens prøver
  • bruge lærerstyring som redskab for at skabe rammer for et trygt fællesskab, hvor alle har en plads
  • understøtte skolens ældste elever i at være gode rollemodeller for de yngre elever
  • danne fællesskaber på tværs af klassetrinnene gennem arbejde med venskabsklasser, emneuger og fokusdage
  • tage på lejrskole i 7. og 9. klasse samt 2 fokusdøgn for at styrke elevernes faglige viden og klassens fællesskab
  • at skabe rammer og muligheder for, at udskolingseleverne kan have indholdsrige og aktive pauser

Anne Wraae er valgt skolens tilsynsførende pr. august 2023.
Anne har været skoleleder på Hundelev Friskole, er certificeret tilsynsførende og udfærdiger hvert år en tilsynserklæring.

Læs den seneste rapport her: Tilsynserklæring 2023-2024

Skolens elever er tilknyttet Brønderslev Kommunes UU-vejledning – Ungdommens Uddannelsesvejledning – efter samme regler som i det offentlige skolevæsen. Vejledningen gælder unge fra de går i 7. klasse, og til de får en ungdomsuddannelse eller fylder 25 år.

Det er pt. UU-vejleder Christian Grubert, der betjener skolen.