I vores Praktisk ABC herunder finder du information om alt fra ferieplaner, skolebus, forsikringer, lejrskoler og meget mere.
Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os – vi hjælper gerne!
Fra skolens side opfordrer vi naturligvis til, at familierne holder ferie i skolens ferieperioder, så eleverne får mest muligt ud af skolegangen.
Vi ved dog, at nogle familier af forskellige årsager ser sig nødsaget til at holde ferie i skoleugerne, og vi beder jer i de tilfælde, hvor der holdes fri i mere end 2 skoledage i træk, informere kontoret direkte.
Når eleven holder ferie i skoleugerne, er det forældrenens ansvar at følge op på skolearbejdet jf. den information, der lægges på teams eller bliver udsendt via mails.
Vi kan ikke tilbyde forud tilrettelagte lektieplaner for de elever, der afholder ferie uden for skoleugerne.
Feriekalender
Skolen følger Brønderslev Kommunes feriekalender – find den her: Feriekalender
Skolen har ikke nogen speciel elevforsikring – her skal familiens familieforsikring (basisforsikring) dække. Vi må derfor anbefale, at hjemme har en privat ulykkes- og ansvarsforsikring.
Indmeldelse sker efter henvendelse til skolen. Kom forbi eller ring og lav en aftale – vi viser gerne vores dejlige skole frem, ligesom vi nemt finder tid til en snak.
Nedenfor er linket til tre blanketter, som vi beder forældrene udfylde ved indmeldelse.
Indmeldelsesblanket findes her: Indmeldelse TSF 01.08.19
Jf. persondataforordningen, som trådte i kraft d. 25. maj 2018, skal samtykker adskilles fra indmeldelsesblanketten, hvorfor vi har lavet en lovpligtig og særskilt samtykkeerklæring, der skal udfyldes ved indmeldelse.
Se samtykkeerklæringen her: Samtykke vedr elevers og forældres data TSF 01.05.21
Endvidere beder vi om, at forældrene ved indmeldelse udfylder følgende blanket vedr. erfaringsbank: ERFARINGSBANK PÅ TSF 01.08.19
Udmeldelse sker med en måneds varsel ved en måneds udgang.
Skolepengene for et skoleår betales over 12 mdr. fra august til og med juli.
Alle klasser har en klassekasse, der består af både indbetalte og indtjente beløb.
INDBETALTE BELØB – driftskassen
Der indbetales hvert skoleår et beløb til klassekassen, max. 500,- fra 0.-6. klasse.
Pengene bruges til f.eks. ekskursioner, teaterture og skøjtedag samt til legeredskaber og forplejning.
Når en elev tilflytter, indbetaler forældrene et beløb svarende til det beløb, klassens øvrige elever har stående.
INDTJENTE BELØB – fælleskassen
Alle klasser indtjener beløb ved diverse traditionelle arrangementer, som f.eks. kunstcaféen, der ligger på 6. årgang samt talentcamp, der pt. ligger ved 5. årgang. Mange klasser laver desuden ekstra arrangementer, så der kommer flere penge i klassekassen til lejrskolerne i 7. og 9. klasse.
NB
Alle forældre betaler min. 1.250,- af udgifterne til Bornholmerturen.
Restbeløbet kan betales af fælleskassen i den udstrækning, der er penge til det – er der ikke penge nok i fælleskassen betaler forældrene differencen.
NÅR EN ELEV STOPPER FØR UDGANGEN AF 9. KLASSE
Når en elev stopper før udgangen af 9. klasse, er det kutyme, at indbetalte penge, der ikke er blevet brugt, tilbagebetales til pågældende elev.
Indsamlede penge udbetales ikke, men forbliver i fælleskassen.
VED LEJRSKOLER
I forbindelse med betaling til lejrskoleturene laves bindende tilmelding, og indbetalte beløb refunderes ikke herefter.
REGNEARK
Skolen har udarbejdet et regneark, som kan bruges til klassekasse-regnskabet, og som dækker fra 0.-9. klasse.
Kontakt Mads på mk@tsfriskole.dk for at få et link til klassens regneark.
For at sikre, at eleverne får mest mulig træning i at bruge computeren, er der indført en opsparingsordning med henblik på, at eleverne fra 4. klasse medbringer egen computer i undervisningen. Opsparingen starter i 0. klasse, og alle elever indbetaler 65 kr. pr. måned.
Opsparingen udbetales ved overgangen fra 3. til 4. klasse ved at indgive navn samt kontonummer til kontoret.
NB
Skolen anbefaler, at man køber en PC fremfor Chromebook eller tablet for at få størst muligt udbytte af programmer og fagportaler i undervisningen.
Se mødetimer og skema her.
SKOLENS BUS
Skolens to busser henter elever nord og syd for skolen samt i Brønderslev.
Prisen pr. 01.08.24 er 1.300 kr. for hele skoleåret 25-26 – tilmeldingsblanket findes her: Tilmelding buskort 25-26 skolens bus
Se køreplan 1, nord & syd, her: Køreplan 1 20.08.24
Se køreplan 2, Brønderslev, her: Køreplan 2 10.02.25
Se busrute, køreplan 2, her: Busrute køreplan 2
NB
Når skoledagen starter 8.40 kører bussen 30 minutter senere end på ovennævnte planer.
Skolens bus køres af Henrik, Karsten eller Lars, og der er så vidt muligt hjemkørsel efter hver lektion, klasserne får fri.
Når alle klasser har fri 12.30, sløjfes turen 13.15 – ved behov køres der klokken 14.10.
Der kan forekomme ventetid, hvis mange klasser får fri samtidig.
NT
Elever, der ikke har mulighed for at benytte skolens bus – primært elever, der kommer fra Løkken-siden – benytter NT.
Prisen pr. 01.08.24 er 1.300 kr. for 2 zoner – læs mere på tilmeldingsblanketten her: Tilmelding buskort 25-26 NT
Se køreplan for rute 209 her: NT rute 209
Yderligere oplysning vedr. buskort mv. fås ved henvendelse til skolens sekretær Heidi Normann Eilers.
NB
I skolens bus stiller skolen ikke selepuder til rådighed, da det ikke er et lovkrav, men hvis forældrene ønsker, at deres børn skal sidde på selepude i bussen, medbringer barnet blot egen selepude.
TSF har lavet aftale med abcSKOLEFOTO, som kommer hvert år i august måned.
Forud for selve fotograferingen får eleverne en personlig seddel med Brugernavn og Adgangskode med hjem.
Sedlen udfyldes og afleveres til klasselæreren på det aftalte tidspunkt.
Ved eventuelle spørgsmål kontakt:
abc SKOLEFOTO
Ågade 18, 9000 Aalborg
Tlf.: 9812 4876
Mail: abc@abc-skolefoto.dk
www.abc-skolefoto.dk
På Tolstrup-Stenum Friskole er forældrene en stor del af skolens liv, for det er nødvendigt med et tæt og godt samarbejde for at vore fælles børn og unge kan få den bedste skolegang. I et udviklingssamarbejde mellem forældre, elever og skolens pædagogiske personale har vi derfor stillet skarpt på skole-hjem samarbejdet og samlet det hele i en lille pjece – klik her for at downloade den: Skole & hjem pjece 01.08.22
Forventninger
For at få det bedste samarbejde har skolen opstillet nogle få forventninger, som er grundlæggende for det gode miljø på skolen.
Vi forventer således, at vore elever
- har en positiv indstilling til skolen og egen skolegang
- tiltaler og behandler alle med respekt og hensyn
- møder til tiden
- laver lektier og afleveringsopgaver til tiden
- deltager aktivt i alle skolearrangementer i og uden for skoletid
Og vi forventer, at vore forældre
- deltager i skolens fællesarrangementer og fællesarbejder
- giver deres børn tid og ro til at passe skolearbejdet derhjemme
- vedkender sig, at det er forældrene, der har hovedansvaret for børns opdragelse og adfærd
Overgang fra børnehave til skole
Ved overgangen fra børnehave til skole sker der store forandringer for barnet, der i 0. klasse bliver mødt med nye og større krav, fordi barnet nu er blevet skoleelev. Denne overgang kan være svær for nogle børn, og måske svær for forældrene at forstå og forholde sig til, så derfor har vi lavet en meget kort pjece med vejledning og forventninger ift. den proces. Pjecen kan downloades her: Klar til 0. klasse
Klasseforældreråd
I alle klasser vælges der hvert år et klasseforældreråd bestående af 3-4 forældre. Klasseforældrerådene har en vigtig opgave med bl.a. at hjælpe til med at skabe og fastholde det gode miljø i klassen og rådet er endvidere tovholdere ifm. forældreopgaver og vedligehold. Læs mere om klasseforældrerådets opgaver her: Klasseforældreråd 01.08.22
“Den gode klasse”
Det er kutyme, at alle klassernes forældre får vejledning i at bruge principperne fra “Den gode klasse”.
Materialet er en utrolig god hjælp til forældrenes samarbejde omkring klassen og den sociale liv, og mødet omkring “Den gode klasse” sker min. 1 gang om året.
Mere info kan læses her: Den gode klasse oplæg til forældre 01.08.23
Vedligehold
Vedligeholdelsesarbejdet er en på alle måder vigtig del af samarbejdet mellem hjem og skole, og det er en videreførelse af det pionerarbejde, der var forudsætningen for, at skolen kunne starte i 1988. Desuden oplever vi, at samarbejdet omkring vedligehold til stadighed er med til at styrke klassesammenholdet til gavn for børn og voksne.
Klasseforældrerådet sørger for indkaldelse til dette arbejde, hvor alle forældre således er forpligtigede til at deltage.
Vintervedligehold foregår lørdag i uge 6 fra 11.30-13.30 (ca.), og sommervedligehold foregår som regel med fælles opstart den første søndag i sommerferien, typisk 4-5 timers arbejde pr. familie.
Ved sommervedligehold mødes forældrene til rundstykker 8.30, hvorefter opgaverne fordeles, så alle er færdige på samme tid.
Skolepatruljen, som består af elever fra 6.-9. klasse, er med til at passe på de små i trafikken og står ved Løkkensvej hver dag fra 7.40-7.55.
Lars Bo Handberg er kontaktlærer for skolepatruljen, der som tak for hjælpen i løbet af året er på tur hvert år i maj-juni.
Læs evt. mere om skolens trafikpolitik under menupunktet “Politikker”.
Takster pr. 01.01.25
Første barn: 1.195,- pr. måned i 12 måneder
Andet barn: 695,- pr. måned i 12 måneder
Evt. øvrige børn er gratis
Skolepengene for et skoleår betales over 12 mdr. fra august til og med juli.
Det er muligt at søge om tilskud til nedsættelse af skolepengene.
Fristen for ansøgning vedr. skoleåret 25-26 er 1. september, og ansøgningsskema findes her: Forældreansøgningsskema Fripladstilskud 25-26
INDMELDELSE
Indmeldelse sker efter henvendelse til og samtaler med skolen. Indmeldelsesblanket findes her: Indmeldelse TSF 01.08.19
Læs mere under “Indmeldelse”.
Udmeldelse sker med en måneds varsel ved en måneds udgang.
Elever fra Brønderslev Kommune er tilknyttet skoletandplejen, der foretager forebyggende arbejde på skolen og 2 gange årligt indkalder eleverne til undersøgelse og evt. behandling.
Det forebyggende arbejde er som udgangspunkt kun for elever med Brønderslev Kommune som hjemkommune. Ønsker elever udenfor Brønderslev Kommune at deltage i det forebyggende arbejde, skal forældrene kontakte tandplejen direkte på nedenstående telefonnummer.
Tandplejen holder til på Hedegårdskolen, Nordens Allé 56, 9700 Brønderslev og kan kontaktes på 9945 4737.
Samme sted er der nødbehandling på visse dage i skolernes ferier – læs nærmere her: Tandplejen
Elevernes sundhed og trivsel ligger os meget på sinde, men ind imellem opstår der situationer, hvor forældre og skole ikke kan klare udfordringerne alene. Heldigvis har skolen et godt og tæt samarbejde med forskellige eksterne kompetencepersoner, så det er let at få hjælp i situationer, hvor der er brug for en ekstra indsats. Læs nærmere herunder.
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)
Skolens elever er tilknyttet Brønderslev Kommunes psykologiske rådgivning efter samme regler som i det offentlige skolevæsen.
Det er pt. pædagogiske konsulent Birgitte Heltboe Sand, der betjener skolen – Birgitte kan kontaktes via bihsa@99454545.dk
Skoletandplejen
Elever fra Brønderslev Kommune er tilknyttet skoletandplejen, der foretager forebyggende arbejde på skolen og 2 gange årligt indkalder eleverne til undersøgelse og evt. behandling.
Det forebyggende arbejde er som udgangspunkt kun for elever med Brønderslev Kommune som hjemkommune. Ønsker elever udenfor Brønderslev Kommune at deltage i det forebyggende arbejde, skal forældrene kontakte tandplejen direkte på nedenstående telefonnummer.
Tandplejen holder til på Hedegårdskolen, Nordens Allé 56, 9700 Brønderslev og kan kontaktes på 9945 4737.
Samme sted er der nødbehandling på visse dage i skolernes ferier – læs nærmere her: Tandplejen
Sundhedsplejen
Skolens elever er tilknyttet Brønderslev Kommunes tilbud om sundhedspleje efter samme regler som i det offentlige skolevæsen.
Der er pt. sundhedsplejerske Lisa Mølgaard Nielsen, der betjener skolen. Lisa kan kontaktes via LISN@99454545.dk
NB vedr. lus.
I tilfælde af lus læs vejledning fra sundhedsplejen her: Behandling af lus
Kostpolitik
MÅLSÆTNING
- Trivsel, tryghed og gode vaner
- Glade og aktive elever
- Undervisningsparathed
FORSLAG TIL MADPAKKEN
- Rugbrødsmadder
- Sandwich på groft brød
- Pastasalat
- Rester fra middagsmaden (NB – kan ikke varmes)
- Frugt og grønt
- Evt. lidt ”eftermad”, der kan spises, når resten af madpakken er spist – en mysli-bar, mandler, gulerodsstave, en pakke rosiner eller lign.
NO-GOES: Chips, slik, sodavand og kage
DRIK VAND!
7. KLASSES BOD
Boden skal ses som et supplement til madpakken, og der kan sælges følgende
- Bagværk på groft mel
- Frugt & grønt
- Yoghurt m. mysli
- Myslibarer
- Kakaomælk & juice
NB! Når 7. klasse tager over i boden, kontaktes kontoret for yderligere dessiner
HYGGEMAD
Som udgangspunkt opfordres der til, at hyggemad har ”et sundt tilsnit”, som eks. frugt, boller, nødder eller popcorn
Ved fødselsdage, juleafslutning og lign. kan det aftales at medbringe hyggemad, der ikke følger kostpolitikken
Kostpolitikken ligger på skolens hjemmeside, og skolens ansatte følger løbende op på kostpolitikken i dagligdagen.
I øvrigt henvises til fødevareministeriets officielle kostråd: Fødevareministeriets officielle kostråd
Vedligeholdelsesarbejdet er en på alle måder vigtig del af samarbejdet mellem hjem og skole, og det er en videreførelse af det pionerarbejde, der var forudsætningen for, at skolen kunne starte i 1988.
Desuden oplever vi, at samarbejdet omkring vedligehold til stadighed er med til at styrke klassesammenholdet til gavn for børn og voksne.
Klasseforældrerådet sørger for indkaldelse til dette arbejde, hvor alle forældre således er forpligtede til at deltage.
Vintervedligehold foregår lørdag i uge 6 fra 11.30-13.30 (ca.), og sommervedligehold foregår den første søndag i sommerferien, hvor vi starter med rundstykker og kaffe.
I sommeren 2024 afprøvede vi et nyt system, hvor fællesopgaverne blev fordelt løbende, således at alle var færdige samtidig. Den nye model blev positivt modtaget, og vi gentager øvelsen i 2025.