I vores Praktisk ABC her under finder du information om alt fra aflevering, afhentning, dagligdagen i børnehaven, spisetider og meget mere.

Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os – vi hjælper gerne!

Ved aflevering benyttes ringklokken ved dørene, og så kommer personalet og henter børnene ind.
Ved afhentning kommer I ind i børnehaven.

Det er altid vigtigt, at I siger goddag/farvel til en voksen, så vi ved at barnet er kommet/går hjem.

Hvis andre henter jeres barn, bedes I give besked.

Vi holder bedsteforældredage over tre dage omkring påske. Her inviterer børnene deres bedsteforældre til at komme og se barnets hverdag i børnehaven. Der er mulighed for at klippe/klistre påsketing og ellers lege og spille spil og hygge sig. Børnehaven er vært med kaffe og boller fra kl 09.30-11.00.

 

Bruger barnet stadig ble, når det starter i børnehaven, skal I selv medbringe bleer og engangs vaskeklude.

Vi starter stille op, der er morgenmad indtil kl. 7.30, og vi hygger i køkkenet. Når der møder flere voksne ind, fordeler vi os på stuerne.

  • Ca. 8.30
    Samling på stuerne m. frugt samt aktiviteter, temaer leg
  • Ca. 11.00
    Vi samles på stuen og spiser madpakker og bagefter skal alle børn skal ud på legepladsen
    Nogle børn sover til middag – personalet afvikler pause
  • Ca. 14.00
    Vi spiser eftermiddagsbrød, vi leger og runder dagen af.
    Om fredagen spiser vi 13.30.

Barnet medbringer på skift groft brød til alle til eftermiddags mad. Vi har en sund kostpolitik, så vi forventer, at I tænker dette ind, når I laver eftermiddags maden.

Vi holder fastelavn og slår katten af tønden. Alle børn og voksne er udklædte

Alle har brug for at holde fri og have ferie.

Det er vigtigt, at I giver besked, hvornår jeres barn holder ferie. Vi sender feriesedler ud til vinterferie (uge 8), påsken, fredag efter Kristi Himmelfartsdag, sommerferien, efterårsferien (uge 42) og juleferien, hvor I skal give besked om jeres barn fremmøde i disse perioder. Når vi kender fremmødet, laver vi en plan, så vi er dækket forsvarligt ind i forhold til personalets ferie.

Vi forventer, at jeres barn som minimum holder fem ugers ferie fordelt over året. Børn har brug for at koble af – for at udvikle hjernen.

Hver formiddag til samling spiser barnet sit eget medbragte frugt. Det skal være lige til at spise, så hvis der er behov for frugt i ”både” fx, så medbring det i en bøtte. Det er ok med en bolle/ekstra mad med i frugtposen – men husk den sunde kostpolitik.

Kommunen har ikke en ulykkesforsikring på børnene i Stenum Børnehave. Det er familiens egen forsikring, der kan gå ind og dække evt. skader

Vi fotograferer ofte i børnehaven. På samtykkeerklæringen kan der krydses af, om barnet må fotograferes.
Vi bruger ofte billeder som dokumentation for vores pædagogiske arbejde og der bliver som oftest ugentligt lagt billeder på Facebook og instagram.
Der komme en fotograf i børnehaven fra en gang årligt for at tage gruppebilleder & portrætbilleder, som I kan bestille.

Hvert år i september holdes et forældremøde for hele forældregruppen ofte med et tema, og der er valg til forældrerådet. I oktober holder vi forældremøde for kommende skolebørns forældre.

I Tolstrup-Stenum Børnehave har vi en lang og god tradition for at arbejde tæt sammen med alle vore forældre. Samarbejdet tager bl.a. afsæt i nedenstående.

Forældrerådet

Børnehaven har et forældreråd, hvis opgave bl.a. består i at være behjælpelig ved arrangementer i børnehaven, at være “talerør” for de øvrige forældre ved ansættelser af nyt personale samt, i dialog med personalet, at fastlægge de overordnede linjer for børnehavens dagligdag.

Se retningslinjer for forældrerådet her: Forældrerådets retningslinjer.

I forældrerådet sidder 3-5 forældre, der vælges for minimum 1 år ad gangen. Valget finder sted ved et forældremøde i børnehaven i efteråret.
Desuden deltager leder samt 1-2 medarbejdere.

Forældrerådet pr. 01.08.24:

  • Maiken Thirup Dahl – mor til Magnus og Malthe (Bjørnehulen og Leopardhulen)
  • Marie Sørensen – mor til Ida og Lucas (Bjørnehulen og Leopardhulen)
  • Maria Jungslund – mor til Emil (Løvehulen)

Arbejdsdag

En gang om året indkalder vi alle forældre til en arbejdsdag, hvor børnehavens inde- og udeområder får et løft.

Forventninger

Vi forventer følgende fra vore forældre, at

  • I siger goddag og farvel, når I kommer og går
  • Vi får relevante ting at vide, som kan påvirke jeres barn, som eks. dødsfald i familien og skilsmisse mv.
  • I giver besked ved adresse- og telefonnummerændringer
  • I holder orden i jeres barns garderobe og tømmer den hver fredag
  • I holder jer orienteret på tavler og månedsplaner
  • I afleverer sedler til tiden
  • I husker at medbringe frugt hver dag samt brød, når det er jeres tur
  • Evt. kritik afleveres på rette sted
Vi tilbyder forældresamtaler 3 mdr. efter børnehavestart, når de er i mellemgruppen samt inden jeres barn skal indskrives i skole. Derudover er der forældresamtaler efter behov. Forældre kan altid bede om en samtale, og vi kan foreslå en samtale.

Vi holder fødselsdag stuevis. Børnehaven giver en gave. Fødselsdagsbarnet giver enten frokost eller dessert til sin stue. Børnehaven tager ikke på hjemmebesøg, når der er fødselsdag (men kommer gerne en anden dag) og uddeler heller ikke fødselsdagskort!

Deler man fødselsdagskort ud i børnehaven, inviterer man enten hele stuen, alle pigerne/ drengene på stuen eller alle pigerne / drengene i børnehaven.

Vi vil rigtig gerne tale med jer, når I kommer og afleverer eller henter jeres barn. Når muligheden er der, tager vi os tid til det. Men vi vil altid vurdere, om vi kan/skal gå fra det, vi er ved. F.eks. bliver vi ved med at læse bogen, eller vi bliver i rundkredsen v. samling. Hvis I har noget, som er vigtigt og nødvendigt at fortælle, skal I selvfølgelig komme til os.
Hele december står i julehyggens tegn. Vi får besøg af en fra De 4 Kirker, vi er i kirke til julegudstjeneste, hvor 0. kl. elever opfører krybbespil, vi bager pebernødder og klipper & klistrer. En af dagene inden jul holder vi juleafslutning med spisning og julehygge.
Vi er ude hver dag året rundt. Det er vigtigt, at barnet har tøj med til alle vejrtyper.

Alle børn hjælper med oprydning på legepladsen, inden vi går ind. Hvis barnet bliver hentet, mens vi er på legepladsen, skal barnet rydde en cykel og 5 sandkasseting op, inden det går hjem, så det bliver en naturlig del af dagligdagen, at alle bidrager med oprydning, samt det ikke er de samme børn, der altid står med opgaven.

Børnene må ikke medbringe legetøj i børnehaven. Hjælp jeres barn ved at sige nej hjemmefra.

Børnehaven har lukket Grundlovsdag (d. 5. juni) og d. 24. december. Desuden holder vi lukket i uge 29 og 30 – dog med mulighed for alternativ pasning i en af kommunens børnehaver.

Jeres barn skal have madpakke og drikkedunk (med vand) med hver dag. Vi spiser af madpakken, så det er en god ide at få den ”pakket” rigtigt, så det, der skal spises sidst ligger nederst i madpakken (f.eks. ostehaps, frugt m.m.)
Vi forventer, at I tænker vores kostråd ind, når I laver barnets madpakke.
Husk navn på det hele.

Vi må kun give børn medicin, hvis der er en beskrivelse om dosering og oplysninger om medicinen. Om nødvendigt skal personalet have instruks ang. medicinering af børn i børnehaver. Medicin skal afleveres til de ansatte. Vi opbevarer medicin i aflåst skab.

Vi serverer morgenmad indtil kl. 7.30. Hvis I vælger, at jeres barn skal spise morgenmad her, skal det spise af det, vi serverer. Vi serverer havregryn, cornflakes, samt brød de fleste dage.

I vinterhalvåret låner vi hallen, hvis der er ledige tider i formiddagsforløbet. Vi skiftes til at bruge hallen. Ellers laver vi motorik herhjemme i børnehaven, eller går en tur.

Tidspunkter vil fremgå af månedsplanen.

Vi laver hver måned en månedsplan, som er en oversigt over de aktiviteter, der er planlagt for den pågældende måned. Desuden er vigtigt at læse tavlerne ved indgangen, da der også sker andre/flere ting, som ikke er kommet med på månedsplanen.
Det er vigtigt, AT DER ER NAVN I ALT, hvad barnet har med i børnehaven. I sparer tid, når I henter jeres barn. Når vi finder tøj m.m., og der er navn i det, giver vi det til barnet, eller vi ligger det på barnets garderobe. Husk også navn på drikkedunk og madpakke.
Efter behov udkommer der nyhedsbrev med informationer fra børnehaven.
Vi vægter en god omgangstone meget højt i børnehaven. Derfor vil vi altid snakke med børnene om det, og vi griber ind, hvis vi hører et sprogbrug, som vi ikke kan tolerere. Dette er en vigtig del af barnets sociale udvikling, og vi arbejder meget med det at respektere hinanden og acceptere hinandens forskelligheder. Det gælder desuden også i vores forældresamarbejde.
Når I henter jeres barn, forventer vi, at I bakker op om, at barnet skal bidrage med rydde op, inden det går hjem.

Vi har et godt og tæt samarbejde med skolen og Spiloppen. Vi har besøgsdage, inden børnene skal starte i førskole og i Spilop.

Ved behov vil der være overlevering til skolen.

1 gang om måneden holder hele personalegruppen personalemøde i tidsrummet kl. 15-17. Stuemøder afholdes om formiddagen en gang om ugen, hvor stuerne hjælper hinanden med at passe børnene.

En gang årligt holder personalet pædagogisk dag. Denne dag er det vikarer, der passer børnene.

Vi er ude hver dag, og barnet skal have tøj og fodtøj på/med, der kan ”holde” til at deltage i børnehavens aktiviteter
Tøjet bliver ofte vådt på regnvejrsdage. Det er jeres ansvar, at tøjet er tørt til næste dag og hænger i garderoben, hvor det er klart til, at barnet selv kan tage det på – dvs. vendt rigtigt – og at kasserne er fyldt med tørt tøj.

Vi følger rådet fra hygiejnesygeplejersken i Brønderslev Kommune vedr. snavsetøj, hvilket betyder, at vi sender tøj med afføring med hjem i lukket plastpose – uden afvaskning.
Se info vedr. snavsetøj fra hygiejnesygeplejersken her: Brev om snavsetøj

Det er vigtigt for barnet, at de voksne omkring det ved, hvad der rører sig i barnets liv. Vi vil derfor meget gerne vide besked, hvis der er problemer hjemme – samt hvis forældrene skal skilles. Vi forventer ved skilsmisse, at forældrene kan samarbejde omkring barnet, og at barnet er i fokus. Vi afholder derfor kun ét opstartsmøde samt én forældresamtale inden skolestart. Nyhedsbreve samt månedsbrev sendes til begge forældres mailadresse.

Da vi er ude hver dag, er det vigtigt, at vi er påpasselige med det at færdes i solen.

I den varme tid forventer vi, at barnet er smurt med solcreme, inden det kommer i børnehaven. Vi smører alle børn over middag med solcreme, som vi indkøber i børnehaven.

Vi forsøger at skabe skygge ved nogle legesteder, og opfordrer børn til at også at lege på steder på legepladsen, hvor der er skygge. Det kan være en god ide at have en kasket med.

Hvis der er brug for det, kan barnet sove til middag i børnehaven. Barnet medbringer selv evt. sut, bamse eller andet, som barnet er glad ved at sove med. Sengetøj har vi i børnehaven.

Vi laver TRAS på samtlige børn og laver sprogvurdering på alle tre- og fem årige. Desuden laver vi  sprogvurdering efter behov på børn på 4 år.

Vi sender brev til barnet inden start i børnehaven, med invitation til opstartsmøde. Denne dag ser man børnehaven, får hilst på kontaktpædagogen og får aftalt, hvordan I har tænkt at selve opstarten skal foregå. Indkøring i børnehaven starter den dag, hvor barnet officielt starter i børnehaven.

Kostråd

Vores kostråd har til sigte at være med til at sikre børns trivsel, tryghed og gode kostvaner, ligesom vi ønsker at skabe glade og aktive børn som trives. Sund mad er en meget vigtig forudsætning for, at vi sikrer vores børn et godt helbred og forebyggelse mod sygdomme. Gennem bl.a. kosten kan vi fremme børns trivsel, både fysisk og psykisk.

Børnehavens kostråd kan læses her: Kostråd

Psykolog

Børnehaven er tilknyttet Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Brønderslev Kommune.

For yderligere information se her: PPR Brønderslev

Sundhedsplejerske

Børnehaven er tilknyttet Sundhedsplejens tilbud til spæd- og småbørn.

For yderligere information se her: Sundhedspleje til spæd- og småbørn

NB: Se info vedr. snavsetøj fra hygiejnesygeplejersken her: Brev om snavsetøj maj 2016

Barnet må gerne have sut med, når det skal sove i børnehaven. Sutten skal ligge i garderoben og tages frem, når barnet skal sove til middag. Vores holdning er, at sutten kun bruges i forbindelse med at sove. Vi opfordrer jer til at bakke op om det, og også lade sutten blive i garderoben, når barnet bliver hentet.

Syge børn må ikke komme i børnehaven. Børnene kan komme tilbage, når de ikke smitter, når behandling er startet, eller når de igen kan følge en hverdag i børnehaven. Vi følger retningslinjer i Sundhedsstyrelsens vejledning ”Smitsomme sygdomme hos børn og unge”.

Hvis barnet bliver syg, mens det er i børnehaven, kontakter vi forældrene, og beder dem om at hente barnet. Vi vil gerne vide, at jeres barn er syg. Evt. skal der opslag op i børnehaven, hvis det er smitsomme sygdomme.

Alle ansatte har tavshedspligt. Forældrebestyrelsen er også omfattet af tavshedspligt.

Vi fejrer følgende traditioner: fastelavn, påske, forårsfest og jul, ligesom vi afholder bedsteforældredag.

Ved udmeldelse gives besked til børnehaven, og der tages kontakt til Pladsanvisningen Brønderslev kommune

Ved ændring af timetal gives besked til børnehaven, og der tages kontakt til Pladsanvisningen Brønderslev kommune

Det er vigtigt, at børnehaven får at vide, hvis sker ændringer i jeres situation. Vi skal sikre, at vi altid kan få fat på en af forældrene.

Børnehaven har åben hver dag fra kl. 6.30 – 17.
Fredag til klokken 16.00.

Der er mulighed for at søge dispensation for åbningstiden, med udgangspunkt i begge forældres arbejdstider.

August

TEMA: Høst

FOTOGRAFERING 26. august (Janne Haslund)

Vi vil gerne bruge meget tid på at tage imod alle børn og forældre efter ferien. Derfor laver vi ikke så mange planlagte aktiviteter i denne måned, men vi fordyber os i forskellige aktiviteter, som kommer til at indgå til vores høstfest i september.

September

FASTE AKTIVITETER STARTER I UGE 36

HØSTFEST 11. september

FORÆLDREMØDE 30. september

Besøg af dagplejen den 1. onsdag hver måned starter op igen.

Alle er nu klar til, at ”den daglige rytme” kan begynde – dvs. de faste aktiviteter starter op: Gymnastik, smør-selv, månedens tegning, besøg af dagplejen osv.

Desuden er det i september, at Jonna og Rasmus påbegynder at lave SPU (skoleparatheds-undersøgelse) på de kommende skolebørn samt have lavet TRAS (tidlig registrering af småbørns sprogudvikling).

Oktober

NYT TEMA – udmeldes senere

FORÆLDRESAMTALER for forældrene i Leopardhulen

TEATER for Leopardungerne i bogbussen 8. oktober

MOTIONSDAG 10. oktober

SVØMING i Løkken svømmehal for leopardungerne starter op 22. oktober.
OBS – ingen svømning i uge 41-42 da svømmehallen er lukket.

ARBEJDSDAG 25. oktober

EFTERÅRSFERIE i uge 42 – fælles med Spiloppen

HALLOWEEN smør-selv i oktober

Der tilbydes forældresamtaler for forældrene i Leopardhulen indenfor stuepædagogens arbejdstid. Forældresamtalen er en individuel snak omkring barnet, hvor der afsættes 20 min. pr. barn.

November

FORÆLDRERÅDSMØDE 4. november

FORÆLDREKAFFE 11. november, når I henter jeres barn – indtil klokken 15.45

JULEFEST 27. november klokken 17.00-19.00

Vi holder forældrekaffe og dørene åbne for forældre, der har mulighed for at kigge ind i børnehaven og blive til en kop kaffe, når I henter jeres barn.

Vi starter på julehemmeligheder og pynt til julefesten.

Årets julefest afholdes i samarbejde med forældrerådet.

December

JULERIER – mange!

LUCIAOPTOG 12. december på skolen

KRYBBESPIL 19. december i kirken

JULEFERIE fra 20. december 2025 til og med 4. januar 2026.

I december står der udelukkende JUL på programmet.
Vi skal klippe, klistre, have jule-smør-selv og julebamserne er på tur på stuerne.

Vi ser jule-krybbespil opført af 0. klasse i kirken onsdag d. 17. december.
OBS
ALLE børn følges ad fra børnehaven og følges hjem igen. Der er INGEN aflevering/afhentning i kirken.

Januar

NYT TEMA: Følelser

Februar

VINTERFERIE i uge 8 – fælles med Spiloppen

FASTELAVNSFEST 13. februar

Vi holder selvfølgelig traditionel fastelavnsfest i børnehaven med udklædte børn og personale samt tøndeslagning mv.

Marts

NYT TEMA – udmeldes senere

TEATERTUR for Leopardhulen – dato følger

KUNSTUDSTILLING 21.-22. marts

AFSLUTNINGSFEST for Leopardhulen 26. marts

PÅSKEAKTIVITETER

Børnene skal udstille til årets kunstudstilling på Friskolen, så fantasien kommer på prøve.

April

TEMA: Natur – vi laver insekthoteller og tilplanter højbedet med frø og kerner, vi har fået til at spire

PÅSKEFERIE i uge 14 fælles med Spiloppen

GENERALPRØVE på skolefesten 16. april, 10.00

GENERALFORSAMLING på skolen 22. april

Maj

NYT TEMA – udmeldes senere

ARBEJDSLØRDAG 9. maj, 9-15

BEDSTEFORÆLDREBESØGDAGE 19., 20. og 21. maj

Bedste- og oldeforældre får mulighed for at se børnehaven – der er 3 dage at vælge mellem.

Juni

GRUNDLOVSDAG 5. juni – børnehaven er lukket

FORÆLDREKAFFE 9. juni, 13.45-15.45

ÆLLINGEN ÆGIR – dato udmeldes senere

Juli

SOMMERFERIE

I skolernes sommerferie er vi som hovedregel sammen med Spiloppen.

Børnehaven holder LUKKET I UGE 29 og 30, dog med mulighed for alternativ pasning, uden der følger personale med fra børnehaven.
Spiloppen holder LUKKET UGE 29, 30 og 31.

Vi henstiller som altid til, at forældrene husker, at børn har mindst ligeså meget brug for ferie som voksne. Vores råd er derfor, at børnene får 3 ugers sommerferie – og gerne i træk. Rigtig god sommer!

Ret til ændringer forbeholdes