Sundhed

Elevernes sundhed og trivsel ligger os meget på sinde, men ind imellem opstår der situationer, hvor forældre og skole ikke kan klare udfordringerne alene. Heldigvis har skolen et godt og tæt samarbejde med forskellige eksterne kompetencepersoner, så det er let at få hjælp i situationer, hvor der er brug for en ekstra indsats. Læs nærmere herunder.

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)

Skolens elever er tilknyttet Brønderslev Kommunes psykologiske rådgivning efter samme regler som i det offentlige skolevæsen.
Det er pt. skolepsykolog Mahin Vakili samt talepædagog Conni Møller, der betjener skolen.
Mahin kan kontaktes via mahin.vakili@99454545.dk og Conni på conni.moller@tsfriskole.dk.

Skoletandplejen

Elever fra Brønderslev Kommune er tilknyttet skoletandplejen, der foretager forebyggende arbejde på skolen og 2 gange årligt indkalder eleverne til undersøgelse og evt. behandling.
Det forebyggende arbejde er som udgangspunkt kun for elever med Brønderslev Kommune som hjemkommune. Ønsker elever udenfor Brønderslev Kommune at deltage i det forebyggende arbejde, skal forældrene kontakte tandplejen direkte på nedenstående telefonnummer.

Tandplejen holder til på Hedegårdskolen, Nordens Allé 56, 9700 Brønderslev og kan kontaktes på 9945 4737.
Samme sted er der nødbehandling på visse dage i skolernes ferier – læs nærmere her: Tandplejen

Sundhedsplejen

Skolens elever er tilknyttet Brønderslev Kommunes tilbud om sundhedspleje efter samme regler som i det offentlige skolevæsen.
Der er pt. sundhedsplejerske Lisa Mølgaard Nielsen, der betjener skolen. Lisa kan kontaktes via LISN@99454545.dk

NB vedr. lus.
I tilfælde af lus læs vejledning fra sundhedsplejen her: Behandling af lus

Kostpolitik

MÅLSÆTNING

• Trivsel, tryghed og gode vaner
  • Glade og aktive elever
  • Undervisningsparathed

FORSLAG TIL MADPAKKEN

• Rugbrødsmadder
  • Sandwich på groft brød
  • Pastasalat
  • Rester fra middagsmaden (NB – kan ikke varmes)
  • Frugt og grønt
  • Evt. lidt ”eftermad”, der kan spises, når resten af madpakken er spist – en mysli-bar, mandler, gulerodsstave, en pakke rosiner eller lign.

NO-GOES: Chips, slik, sodavand og kage

DRIK VAND!

7. KLASSES BOD
Boden skal ses som et supplement til madpakken, og der kan sælges følgende

• Bagværk på groft mel
  • Frugt & grønt
  • Yoghurt m. mysli
  • Myslibarer
  • Kakaomælk & juice

NB! Når 7. klasse tager over i boden, kontaktes kontoret for yderligere dessiner

HYGGEMAD
Som udgangspunkt opfordres der til, at hyggemad har ”et sundt tilsnit”, som eks. frugt, boller, nødder eller popcorn
Ved fødselsdage, juleafslutning og lign. kan det aftales at medbringe hyggemad, der ikke følger kostpolitikken

Kostpolitikken ligger på skolens hjemmeside, og skolens ansatte følger løbende op på kostpolitikken i dagligdagen.
I øvrigt henvises til fødevareministeriets officielle kostråd: Fødevareministeriets officielle kostråd

Varige Spor – et tilbud fra Børne- og Familieafdelingen

Varige Spor er et af Brønderslev Kommunes forebyggende tiltag ift. børn i mistrivsel. Tiltaget indbefatter bl.a., at der månedligt afholdes tværfaglige skoleteammøder.
Læs mere om Tværfagligt Skoleteam her: Tvaerfagligt skoleteam info 01.10.18

Skoleteamets faste medlemmer er

• Mahin Vakili, skolepsykolog
  • Lisa Møller Nielsen, sundhedsplejerske
  • Tina B. Larsen, socialrådgiver
  • Gitte Kruse, socialrådgiver

Rådgivningen er anonym, hvorfor der ikke tages notater ifm. møderne, ligesom henvendelser, hvor der i forvejen er en sag i Børne- og Familieafdelingen, ikke kan drøftes på møderne.