Skoleprofil

På Tolstrup-Stenum Friskole vægter vi særlige faglige og tværfaglige områder. Læs herunder om naturfagsprofil, musikprofil, dansk- og matematikfaglige tiltag, undervisning på tværs, profiler for de tre afdelinger samt “Den nye skoledag på TSF”.

Naturfagsprofil – naturfag med tryk på!

Naturfagsundervisningen har flotte vilkår på Tolstrup-Stenum Friskole både hvad angår resurser, lokaler og naturområder.
Vi har valgt at opprioritere naturfagene således

• 4.-6. klasse har alle en ekstra matematiklektion ugentligt
  • 5.-6. klasse deltager hvert år i Naturfagsmaraton sammen med en masse andre 5.-6. klasser fra Nordjylland
  • 7.-9. klasse har fuld skrue på naturfagstimerne med 6 ugentligelektioner i 7.-8. samt 7. lektioner i 9.

Naturfagene holder til i inspirerende og veludstyrede lokaler, som giver rig mulighed for at arbejde undersøgende og praktisk med fagene natur & teknologi, biologi, geografi samt fysik & kemi.
Udover vore moderne lokaler er vi omgivet af en rig natur, der giver fine muligheder i undervisningen. Tidligere lærere og ildsjæle fra Stenum og omegn har lagt jord til små ”naturoaser” i området, der giver rig mulighed for at inddrage naturen og ting herfra i undervisningen. Når der skal arbejdes med planter og dyr fra skov og krat, går vi en tur i ”Kajs Skov” få meter fra skolen, og når der skal arbejdes med dyr og planter i vandhullet, går vi få hundrede meter ned til ”Doras Sø” og arbejder der i fantastiske omgivelser.

I juni 2017 blev Stenum Stien indviet som en del af Hjertestien. Stien er en smuk natursti, der bl.a. går forbi Doras Sø og Pouls Bro.
I efteråret 2019 blev Skoleskoven anlagt på “Halvors jord” sydvest for skolen, og 10.000 træer blev plantet i området.
Skoleskoven har indgange 3 forskellige steder og er inddelt i Egeskoven, Kastanjeskoven, Løvskoven og Nåleskoven, som hver især er opdelt med brede stier.

Musikprofil – når musikken spiller en rolle!

Skolen har en lang og stolt tradition for, at sang og musik er en stor del af skolens liv. Musikken står stærkt som fag, ligesom sang & musik spiller en væsentlig rolle ift. at styrke fællesskabet på kryds og tværs af alle aldre. Herunder kan du læse om nogle af de mange musikalske aktiviteter, der foregår på skolen.

• Morgensang hver dag klokken 9.45 i forhallen
  • Musik som fag fra 0.-8. klasse med aflæggelse af praktisk-musisk prøve i musik efter 8. klasse
  • MiniMus for alle elever i 0.-3. klasse – der synges, danses og “stompes” hver tirsdag
  • Korkester er et tilbud til eleverne i 4.-6. klasse – der spilles og synges hver mandag
  • Samarbejde med Kulturskolen med solo-undervisning i guitar, trommer, saxofon, klaver samt grundskolehold for 0.-1. klasse
  • Samarbejde med Kulturskolen om sammenspil for elever i 7.-9. klasse – sammenspil foregår om muligt på TSF
  • Forårskoncert afholdes i maj måned sammen med Kulturskolen
  • Spil Dansk fejres hvert år i primo november (uge 44) med optræden af bl.a. Korkester og Lærerband
  • Luciaoptog d. 13. december for skolens elever, børnehavebørnene og dagplejen
  • Korkester underholder ved året Kunstudstilling i marts
  • Skolekoncerter afholdes så vidt muligt, så alle elever oplever en koncert hvert år
  • Skolefestforestillingen har altid masser af musik og opføres oftest som en musical

Dansk- og matematikfaglige tiltag

DANSK- OG MATEMATIKTRÆNING
I indskolingen tilbyder vi allerede fra slutningen af 1. klasse et bogstav-læsekursus for de elever, der har brug for mere støtte til at komme i gang med læsningen.
I 2.-3. klasse kan enkelte elever blive tilbudt læseløftforløb, som er intens læsetræning, og i 4. klasse har vi et VAKS-hold, som er et læse-staveforløb, der træner elevernes ordlæse-strategier.
I de ældste klasser skræddersys forskellige træningsforløb, der som oftest tager udgangspunkt i brug af IT-hjælpemidler – se herunder.
Desuden tilbydes matematiktræning, hvis muligt.

IT-HJÆLPEMIDLER
Elever, der har læse-stave vanskeligeheder, vejledes og trænes i at bruge forskellige hjælpeprogrammer til oplæsning, ordforslag, indscanning og tale til tekst mv.
Alle vore O-elever får vejledning ca. hver uge.

Undervisning på kryds og tværs

I hverdagen følger undervisningen skemaet, men på særlige dage og uger brydes skemaet op og giver plads til undervisning “på kryds og tværs”. Her tilrettelægges undervisningen på tværs af fag eller klasser, og ofte får det kreative større plads end vanligt. Dagene rummer eks. de “timeløse fag” som færdsel, seksualundervisning samt uddannelsesvejledning, men de giver også plads til faglig fordybelse i forskellige større emner.
Dagene er et hit både hos børn og voksne, fordi der sker uventede ting, og fordi der som regel er bedre tid til de forskellige emner og opgaver.

Indskolingsprofil

Vi arbejder for en skoledag, som sigter mod faglighed og fællesskab ved at

• have fokus på, at alle børn er glade for at komme i skole
  • skabe en dagligdag, der kendetegnes ved ro, struktur og rutiner